dissabte, 22 de maig de 2010

Aparcaments i aparcaments

Publicat al setmanari Micro el 20 de maig de 2010

Molts dels lectors recordaran que estava planejat fer un aparcament soterrani baix de la plaça Exèrcit Espanyol (Jardinet). Aquesta obra va eixir a concurs fa uns mesos. Però el mateix es quedà desert, és a dir, cap empresa es va interessar per quedar-se l’execució del projecte. I és que sembla ser que l’operació no resultava econòmicament viable, ja que després de fer tots els càlculs adients, resultava que la quota de lloguer de les places d’aparcament per als veïns de Corea, seria molt més elevada que la que paguen els veïns i treballadors del Centre Històric als aparcaments del riu Serpis i de la plaça Prado. Suma que es preveia que cap ciutadà estaria disposat a pagar.

Xifres econòmiques que sorgien d’exigir a l’empresa licitadora de l’obra l’obligació de reconstruir la plaça i renovar el carrer Magistrat Català fins al carrer Maldonado inclòs. Car, exigències que encarien desproporcionadament el producte final, i que ben bé podrien haver estat finançades amb el “Plan Confianza”.

Doncs bé, durant tot el procés es va habilitar un aparcament “provisional” paral•lel a l’avinguda Blasco Ibáñez, en l’espai que devia ocupar la continuació del Parc del Nord. Això va suposar un alçament clamorós dels veïns que es negaven a admetre eixe canvi d’usos de l’espai físic que hi havia al voltant de les seues llars, entre d’altres coses perquè això era contrari a la llei. Les pancartes penjades als balcons, recriminant a l’Alcalde Orengo eixe abús, van donar resultat, i al quedar desert el procediment de licitació abans esmentat, el govern municipal ja no tenia excusa per a mantindre eixa “il•legalitat provisional”.

Així que decideix arribar a un pacte amb els veïns, dividint l’espai controvertit en dues zones, una per a jardí i una altra per a aparcament.

Aquest últim, segons resen els senyals allí col•locats, és “alternatiu”, és a dir, alternatiu a obrir un procés de licitació raonable i que permetria als veïns de Corea veure alleugerits els seus problemes per a estacionar els automòbils.

Està suposadament vigilat les 24 hores i és “gratuït”. Que dic jo, gratuït del tot, tampoc, perquè els ciutadans i ciutadanes ja paguem el impost de vehicles de tracció mecànica, o popularment conegut, impost de circulació. Amb el que lògicament es costegen totes les infraestructures que fan possible el trànsit dels vehicles per la via pública, com ara, els semàfors i la pintura reflectant. Però, no ho hem d’oblidar, aquest també ens dóna dret a estacionar. Per la qual cosa, cada lloc d’aparcament de la ciutat de Gandia està finançat per tots aquells que paguen el referit impost.
Així que no podem parlar estrictament de gratuïtat, el que sí que podem és arribar a la conclusió de que pagar per estacionar en la zona blava i pagar per estacionar en els aparcaments públics “no gratuïts”, és pagar dues vegades pel mateix dret.


Doncs bé, com deia, l’aparcament del qual parlem és, segons l’Ajuntament, “gratuït”, serà per això que realment no està vigilat les 24 hores i que el seu estat es tan lamentable que hi ha diversos cotxes que han sofert danys, com ara, robatori del seu combustible o rodes punxades.
Crec que caldria demanar explicacions i responsabilitats a l’Ajuntament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada